ett lysande vitt skelett i svart rum

Bokrelease: 25 år med Malmökonstnären Magnus Wallin

 - 

Vad är fint och fult, normalt och onormalt? Hur uppfattades människans kropp igår och hur uppfattas den idag, och varför måste avvikande människor stå åt sidan för ideal som nästan är ouppnåeliga?

Magnus Wallin, Malmöbaserad videokonstnär och animatör, undersöker i sitt konstnärskap människans förhållande till kroppen och anatomin ända ner till skelettet. Tematiken tar sig uttryck genom många olika tekniker och verk: skulpturala installationer med autentiska tänder, skallar och skelettdelar, målningar av blod och korta 3D-animerade filmer inspirerade av datorspelens dramaturgi.

Boken Magnus Wallin, Works 1994–2019 samlar verk från en 25 år lång period av konstnärligt skapande och inkluderar ett rikt bildmaterial från hans utställningar genom åren. Wallin har själv beskrivit sin konst som ”in your face”. Verken är påflugna och närgångna på ett sätt som uppfattas som aggressivt eller plumpt av vissa, kul och drastiskt och perfekt överdrivet på ett sant sätt av andra, skriver Lars-Erik Hjertström Lappalainen, som skrivit den inledande essän i den nya boken. Boken ges ut av förlaget Kalejdoskop och firas med en bokrelease på Malmö Konsthall den 18 juni klockan 14.

Magnus Wallin (född 1965) är utbildad vid Konsthögskolan Valand och Det Kongelige Danske Kunstakademie i Köpenhamn. Han är en känd konstnär internationellt och har ställt ut både på Venedigbiennalen och Istanbulbiennalen. I Sverige har han haft utställningar på bland annat Malmö Konsthall, Moderna Museet, Kristianstad konsthall, Millesgården Konsthall, Tensta konsthall, & Kalmar konstmuseum. Han arbetade tidigt med 3D-animerad film och slog igenom med filmen Exit (1997).